FANDOM

Vleermuizen worden gezien als de verspreiders van verschillende ziekten. Hondsdolheid is hiervan de meest bekende en wordt het meeste aandacht aan besteed [1]. Echter, maar 2% van alle vleermuizen binnen Nederland zijn besmet een ziekte van een soort of een ander. Het getal is tamelijk laag, en er hoeft du niet gevreesd te worden op besmetting. Toch is goede voorlichting over dit onderwerp belangrijk, om besmettingen te voorkomen. Daarom zal er hier dieper worden ingegaan op de ziektes en op het handelen bij vleermuizen.

2 ziekten uitgelichtEdit

Over de gehele wereld worden vleermuizen aangewezen voor het verspreiden van verschillende ziektes. Zo wordt ook bijvoorbeeld het Henipavirus gevonden bij vleermuizen in Maleisië [2]. Binnen Nederland komt er maar een dodelijke ziekte voor bij vleermuizen, namelijk het rabiësvirus [3].

Klik hier voor meer informatie over Hondsdolheid

White Nose Syndrome07:17

White Nose Syndrome

Niet verspreiden vleermuizen alleen ziektes, maar ze zijn zelf ook het doel van een ziekte. Deze ziekte (schimmelinfectie), genaamd het White Nose Syndrome, zorgt er voor dat vleermuizen in grote getallen sterven tijdens de winterslaap [4] (Zie film 1 voor inventarisatie van de ziekte in Amerika).

klik hier voor meer informatie over het White Nose Syndrome

Handelen met/bij vleermuizenEdit

Bij het handelen met een vleermuis, gebruik altijd een handschoen. Dit voorkomt onnodig op een mogelijke besmetting wanneer er contact is met een vleermuis die mogelijk besmet is. Verder wordt een vaccinatie aangeraden.

Wordt men onverwacht gebeten door een vleermuis, neem dan contact op met de Nederlandse Voedsel en Waren Authoriteit (NVWA), telefoonnummer 0800-0488. Hier wordt u verder geholpen. Dit betekend waarschijnlijk dat er een vaccinatie moet worden gehaald, en dat de vleermuis wordt gecontroleerd op hondsdolheid.

BronnenEdit

[1]: Internetbron <http://ggd.groningen.nl/infectieziekten-hygiene/overzicht-infectieziekten/hondsdolheid-en-vleermuizen> Geraadpleegd 13-01-2014

[2]: Yob, Johara Mohd, et al. "Nipah virus infection in bats (order Chiroptera) in peninsular Malaysia." Emerging infectious diseases 7.3 (2001): 439.

[3]: Van der Poel, Wim HM, et al. "European bat lyssaviruses, the Netherlands." Emerg Infect Dis 11.12 (2005): 1854-1859.

[4]: Blehert, David S., et al. "Bat white-nose syndrome: an emerging fungal pathogen?." Science 323.5911 (2009): 227-227.